CPH:DOX Åbningsgalla 2022 by proxy

Jeg havde glædet mig ekstra til at anmelde åbningen af CPH:DOX i år, idet anmeldelsen skulle have været bragt i POV International, hvor jeg har skrevet regelmæssigt det sidste års tid, og ikke bare på denne obskure side.

Men noget føltes ikke rigtigt, og det ’noget’ var den lorte-virus, som vi ellers flyttede på landet og væk fra alle storbykloakrotterne for at undgå. Jeg er derfor lagt ned for tiden og er helt ukampdygtig, men jeg fik da en telefonisk rapport tirsdag fra ham, som overtog min billet i mandags.

Det nye visningssted i det gamle radiohus’ koncertsal på Rosenørns Allé er et hyggeligt sted, men jo altså ikke designet til filmforevisninger, hvilket ifølge min kilde blandt andet betød, at lydkvaliteten sådan set var fin, mens billedet ikke stod, som det skulle. Filmen var han så skuffet over, at jeg ikke selv orker at se den online, og han havde mange gennemtænkte indvendinger, som jeg stoler fuldt og fast på. Eller også skal jeg se den, så jeg kan få syn for sagn? Siden TV2 overtog DR's rolle som festivalens "Main Partner" for nogle år siden, har åbningsfilmene så ikke ændret sig en anelse og fokuseret mere på emnet end på dokumentarfilmen som kunstnerisk udtryksform? Og da sidste års klima-åbningsfilm åbenbart ikke virkede, må man jo prøve igen. (Jeg går ud fra, at krigen i Ukraine kom for sent til at kunne levere en åbningsfilm, men festivalen har dog dygtigt lavet en fokus på regionen i en række film og events)

I den efterfølgende debat, var det vist de medvirkende eksperter, der klarede sig bedst. Intro-talerne var han også tilfreds nok med, men det hele tager bare så lang tid … og de fleste venter jo bare på at komme i baren. Firmaet To Øl som ølsponsor er et godt valg (og dem kender jeg da selv også kun for det gode), men ellers var der vist ikke meget fest over det.

Ja, dette er altså en andenhånds-beretning, modtaget og nedfældet i en covid-feber-døs (I vil ikke have den sygdom, kan jeg godt love jer!), men jeg vender forhåbentlig snart tilbage – her eller der.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

At lave eller leve film

CPH:DOX 2024 - Åbning

INVITATION