Dagens Dagsorden


Vi vil det bedste – for alle. Det vil vi vel alle. Og det bedste for alle er, at alle forstår, hvad der er vigtigt. Og derfor skal de have det at vide. Og det er jo derfor, der findes dokumentarfilm: så vi kan fortælle alle om, hvad der er vigtigt. Hvad der er på dagsordenen – eller burde være det.

Det er jo også derfor, at man kan opleve folk spørge: Jamen, hvad vil du egentlig sige med din film? For vi er bare blevet så vant til, at dokumentarfilm selvfølgelig skal gøre det: sige noget om noget. Om noget helt konkret.

Og derfor kan man også møde filmkonsulenter og tv-redaktører, der spørger dig: Hvad skal din film betyde – og hvorfor vil du egentlig lave den film?

Så er der bare, at jeg vrider mig lidt i stolen og tænker, at dagene for den kunstneriske dokumentarfilm her i landet er talte. For er det ikke det, der er kunsten? At den taler for sig selv – og ikke skal bruges til at advokere for et eller andet?

Personligt gider jeg meget sjældent se agendabårne dokumentarfilm. Selvom jeg ofte er enig i det underliggende udsagn, der lidt for tydeligt stikker hovedet frem, så får jeg lyst til at mene det modsatte.

Så næste gang nogen spørger mig, hvad jeg vil med min film eller hvad det nu er, så vil jeg svare: Det ved jeg ikke – men jeg glæder mig til at finde ud, hvad I tror, jeg vil.



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

At lave eller leve film

CPH:DOX 2024 - Åbning

INVITATION